تامر حسني يوجه الى جمهوره نصائح للحصول على حياة أفضل ومواجهة الصعوبات والتغلب عليها(يمن تايم)

27

تامر حسني يوجه الى جمهوره نصائح للحصول على حياة أفضل ومواجهة الصعوبات والتغلب عليها

وجه الفنان تامر حسني الى جمهوره نصائح للحصول على حياة أفضل ومواجهة الصعوبات والتغلب عليها ، وجاء ذلك من خلال حسابه الخاص على موقع فيسبوك.

ونشر تامر حسني صورة له وعلق عليها قائلًا: “يوم جميل على الجميع كالعادة مش بعتبركم محبين فقط لا أنا دايماً بشوفكم ناس من أهلي حتى لو بعضكم معندوش الاحساس دا تجاهي.. أنا بقى عندي تجاهكم كلكم الاحساس دا و دا إحساس ربنا زرعه فيا معرفش ليه و معرفش ليه مزروع فيا بالقوة دي عشان كدا أقسم بالله أي خير بعرفه بحب انقله ليكم فوراً”.

:
:
وتابع: “كنت بقرأ موضوع مهم أوي بما أني مجنون قراءه و سماع حبيت اكلمكم عنه و هو ((مجاهدة النفس )).. واثق اننا كلنا بنمر بظروف ومؤثرات وأفكار بتغير حاجات جوانا في ناس بتغيرها للأفضل وفي ناس للاسوأ وكلامي لكل شخص حاسس من جواه أنه متضايق وعنده خطأ في فكره أو عقيدته و قناعته أو عادة سيئة ومعصية ثابتة مش عارف يتخلص منها أو صفة في شخصيته مش كويسة وفاقد الأمل في تصليحها عشان يصلحها و يتغير لازم أول حاجة يعترف بيها قدام نفسه وميقاوحش ويبرر وجودها.. لازم يشوفها يبقى:

١- تعترف بيها قدام نفسه ٢- تاخد قرار حاسم في بدء الإمتناع عنها ٣- تدرس المقابل لها في الصالح و تسعى في اتجاهه ٤- اختار أصحاب صفاتهم بعيده عن هذه العيوب و العادات المشابه ٥- أصبر على نفسك في التغيير

وأختتم: “يعني لو اخدت قرار و رجعت فيه مش معناه انك فشلت لا خد القرار تاني حتى لو فشلت في الاصلاح ١٠٠ مره عادي، خد كمل في اصرارك على التغيير والتطوير وخد كمان مره القرار اهم حاجه راقب نفسك وشوف مؤشر تحسنك بيزيد ولا ثابت خليك وراه لحد ما يبدأ يعلى هتلاقي نفسك واحدة واحدة انتصرت على نفسك وكسبت التحدي، نهاركم عسل زيكم”.

:

- Advertisement -

- Advertisement -

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.